Vanliga frågor
Här finns svaren på de flesta frågorna om våra leveranser. Du kan också chatta med Bird-bot genom att klicka på pratbubblan nere i högra hörnet.
Börja med att kolla så att adressen stämmer. Den hittar du på orderbekräftelsen från e-handlaren.
Bor du i hus eller radhus så ska ditt paket levereras till din postlåda.
Bor du i lägenhet så ska ditt paket levereras till din dörr eller postfack.
Hittar du inte ditt paket trots att det står som levererat, vänligen kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
Först när vi tar emot och hanterar paketet så kan vi räkna ut vilken dag vi levererar det till dig. Då kommer vi kontakta dig med en länk till vår spårningssida där du kan följa paketets resa hela vägen hem till dig.
Om du har beställt något långt från Sverige kan det ibland ta flera veckor innan paketet kommer fram till oss. Har frågor om din leverans under den perioden får du enklast hjälp genom att kontakta den e-handlaren du beställt din vara ifrån.
Så står det när vi har tagit emot bokningen från e-handlaren fram till dess att vi hanterar paketet på vår terminal. Först när vi tar emot och hanterar paketet på vår terminal så kan vi berätta för dig när det kommer fram. Då får du också en länk till vår spårningssida där du kan följa paketets resa hela vägen hem till dig.
Om du har beställt något långt från Sverige kan det ibland ta flera veckor innan paketet kommer fram till oss. Har frågor om din leverans under den perioden får du enklast hjälp genom att kontakta den e-handlaren du beställt din vara ifrån
Nej, vi lämnar eller hämtar ditt paket när vi levererar morgontidningarna i ditt område.
Tidningsbuden har tillgång till din port eftersom de också levererar morgontidningar.
Nej, tyvärr inte. Om du vet att det inte går ner i postlådan, och du själv inte är hemma vid leveransen, kan du kanske be en snäll granne om hjälp?
Nej, tyvärr inte. Vi kan inte stoppa ett paket som redan är på väg.
Vi kommer på natten eller tidigt på morgonen samtidigt som vi levererar tidningar. För att inte väcka dig får du en bekräftelse senare på morgonen. Här kan du spåra ditt paket med hjälp av kollinumret.
Nej, tyvärr inte. Vi kan inte stoppa ett paket som redan är på väg.
När vi tagit emot ditt paket tar det normalt 2-4 arbetsdagar innan vi levererar. Då kan du se planerad leveransdag i den länk du får av oss på SMS eller mail.
Nej, tyvärr inte. Men ifall vi inte kan leverera till din adress så bokas det automatiskt till ditt närmsta ombud.
Absolut inte! Våra tidningsbud jobbar på natten och tar med sig ditt paket på sin ordinarie runda. Sov så gott istället!
Vi gör två försök innan vi bokar om din leverans till ditt närmsta ombud. Vi kommer meddela dig ifall det skulle hända. Vi gör allt vi kan för att du ska få ditt paket så fort som möjligt.
Vi gör två försök innan vi bokar om din leverans till ett ombud. Vi kommer meddela dig ifall det skulle hända.
Nej, tyvärr inte. Det är för att vi inte ska kunna bli utsatta för bedrägerier.
Här kan du spåra ditt paket med hjälp av kollinumret. Det brukar stå på orderbekräftelsen som du har fått från e-handlaren.
Det är inte från oss. Leveransavgiften betalas alltid i samband med ditt köp. Det händer att bedragare skickar bluffmeddelanden, vi på Early Bird kommer aldrig be dig att betala extra avgifter.
E-handlaren väljer ibland att dela upp din beställning och då kan du få dem på olika dagar. Tyvärr kan vi inte påverka detta. Kontakta din e-handlare om du har frågor.
Nej, tyvärr inte. Det leveranssätt som du eller e-handlaren där du beställt din vara har bokat är det vi måste följa.
Du kan endast boka retur ifall din e-handlare är ansluten till vår returtjänst. Isåfall finns det två olika varianter:
1. Via knappen ”Boka retur” som du hittar via länken du fick av oss när vi meddelade att vi hade levererat ditt paket
2. Via e-handlarens hemsida
Låt paketet ligga kvar. Vi kommer på natten eller tidigt på morgonen medans vi är ute och levererar tidningar och paket. Du behöver inte stanna uppe och vänta på att vi har hämtat upp det. På morgonen får du ett SMS om att vi har hämtat ditt paket.
Lämna paketet i din postlåda. Om paketet inte får plats får du ställa det väl synligt bredvid eller hänga det i en påse på lådan. Tyvärr får budet inte gå in på din tomt så ifall du ställer det utanför dörren så kommer upphämtningen att misslyckas. Om du har en låst postlåda får du lämna paketet bredvid den.
Lämna paketet väl synligt utanför din dörr så att budet enkelt kan ta det med sig.
Du kan följa paketet via länken som du fick i meddelandet av oss när vi hämtade upp ditt paket. Ifall du undrar över när du får tillbaka dina pengar får du kontakta den e-handlare du har köpt din vara ifrån.
Du får ett SMS av oss på morgonen efter att vi har hämtat upp ditt paket. Du kan följa paketet hela vägen tillbaka till e-handlaren via länken i meddelandet.
Nej, vi har tyvärr inte tillgång till låsta postlådor. Lämna paketet bredvid postlådan, och se till att det är ordentligt inslaget.
Skriv koden direkt på paketet. Skriv stort, tydligt och inte med en penna som går att gnugga bort.
Vi hämtar ditt paket på natten eller tidigt på morgonen när vi är ute och levererar tidningar. Du behöver inte stanna uppe och vänta på oss.
Packa paketet så att inte går sönder vid transport. Ifall du ska lämna det utomhus behöver du se till att det tål vädret. Ifall det är ett returpaket får du gärna använda paketet som varan levererades i.
Eftersom buden jobbar på natten så får de inte gå in på privata tomter.
Paketets mått (längd + bredd + höjd) får tillsammans inte överstiga 900 mm. Vikten får inte överstiga 5 kg.
iBoxen är ett företag som har paketskåp över hela Sverige. Vi samarbetar med iBoxen för att kunna erbjuda våra kunder ett större utbud av leveranser.
Nej tyvärr, du behöver hämta ditt paket inom den utsatta tiden. Efter det kommer paketet skickas tillbaka till e-handlaren. Vi är ledsna om det ställer till problem för dig.
Du har 5 dagar på dig att hämta ut ditt paket. Efter det kommer paketet skickas tillbaka till e-handlaren.
Din leverans syns först i iBoxens app från att den specifika luckan reserveras för ditt paket. Det brukar ske på eftermiddagen dagen innan leverans.
Ja, gå in på iBoxens app och klicka på det aktuella paketet. Där finns en funktion där du skriver in telefonnumret till den personen du vill ska hämta ut ditt paket. Personen behöver ladda ner appen, registrera sig med sitt telefonnummer och legitimera sig med BankID.
Nej tyvärr, det går inte att byta mellan våra olika leveranssätt.
Det beror förmodligen för att skåpet du valde var fullt. Vi är ledsna om det ställer till problem för dig.
Det är inte alla e-handlare som har valt att erbjuda Early Bird Box som alternativ ännu. Det kan också bero på att du bor på en plats där det inte finns något paketskåp från iBoxen i närheten.
Nej tyvärr, du kan inte byta från ett paketskåp till ett annat.
Ja, det stämmer. Du behöver appen för att kunna ansluta till boxen och öppna den. IBoxens app i kombination med BankID gör det till en säker lösning som fungerar utan ström, internetuppkoppling och som är svår att hacka.
Tips!
Ladda ner appen och registrera dig där du har internetuppkoppling. Du kan hitta en länk till appen via smset du fått av oss eller här.
Nej inte just nu, men det är en tjänst som vi planerar att erbjuda framöver. Hör av dig till e-handlaren eller titta på deras hemsida för att ta reda på vilka alternativ som finns för att returnera din beställning.
Det är e-handlaren som styr över vilka alternativ som de erbjuder i sin checkout. Om du handlar från en sajt som inte erbjuder Early Bird Box så kan du alltid höra av dig till dem.
Här kan du se var iBoxens paketskåp finns. iBoxen placerar ut nya paketskåp hela tiden.
Ja, det kan du. Det gör du via den länk du fått av oss på SMS. Du kan skjuta fram din leverans upp till tre dagar.
Bra och veta! Du inte kan ändra dag för leverans efter kl. 12.00 på den beräknade leveransdagen.
Om du väntar på en leverans mellan 17-22, så skickar vi ett SMS när vi närmar oss.
Det beror på vad du har beställt. E-handlaren bestämmer om ditt paket ska levereras med eller utan kvittens. I den länk du fått på SMS hittar du all information om din leverans.
Vi ringer dig på det telefonnummer som du har angett ifall vårt bud inte kan ta sig in i din port. Om du inte kan släppa in budet gör vi ett nytt leveransförsök dagen efter.