01 dec, 09:57

Kära kund! Just nu cirkulerar det mängder av falska sms som uppmanar dig som e-handlat att betala extra frakt eller legitimera dig med BankID. Vi på Early Bird uppmanar aldrig till detta, så får du ett liknande sms kan vi lova att det inte är från oss. Ta hand om dig. 🧡

FAQ - Vanliga frågor

Snabba svar! Här får du veta det mesta som rör våra leveranser. Hittar du inte svar på din fråga? Inga problem, välkommen att kontakta oss.

Om du vill reklamera en vara behöver du vända dig till butiken du beställt varan ifrån. Kontakta dem så får du hjälp där!

Den eventuella kostanden att få ditt paket levererat av Early Bird betalas alltid där du beställt din vara. Om du har fått ett sms om att betala tilläggs- eller fraktkostnad så är det aldrig från oss. Om vi ändå står som avsändare så är det någon som försöker lura dig, vi kommer aldrig kräva dig på pengar.

Våra tidningsbud har redan tillgång till din port eftersom de levererar ditt paket samtidigt som tidningen delas ut.

Nej, tyvärr, du kan inte ändra adressen i efterhand. Enligt GDPR har vi inte tillstånd att ändra några personuppgifter åt dig.

Beroende på hur du bor så kan ditt paket levereras på olika ställen, i din postlåda/box eller hänga utanför din dörr. Har du kollat alla ställen paketet kan ligga på? Hittar du inte ditt paket får du gärna höra av dig till oss, så försöker vi hjälpa dig. Kolla gärna att adressen stämmer! Den hittar du på din orderbekräftelse.

Hur din leverans delas upp och/eller packas bestäms av e-handeln du beställt av, den kan vi tyvärr inte påverka.

Kontakta din e-handlare, så hjälper de dig vidare där. Alla aktörer har lite olika varianter, så det är lika bra att det blir rätt från början.

Absolut inte! Vi jobbar med Sveriges tidningsbud, som har nycklar till din port, och kan därför ta oss in utan att störa dig. Sov gott!

Vi kan inte skicka ditt paket direkt till ett ombud, men det kommer hamna hos ditt närmaste ombud om vårt leveransförsök inte lyckas.

Early Bird ägs av Sveriges ledande mediehus och föddes ur tanken om att leverera paket med morgontidningen, en distribution som når nästan hela Sverige! Vi jobbar helt enkelt på natten, och kommer med ditt paket samtidigt som morgontidningen. Smidigt för dig, för oss och för planeten. Läs mer om oss här.

Nej, det går fint ändå! Paketet lämnas utan att du behöver skriva på, så du behöver inte passa några tider (eller vara vaken – vi kommer ju ofta ganska tidigt).

Beroende på hur du bor så kan ditt paket levereras på olika ställen, i din postlåda/box eller hänga utanför din dörr. Har du kollat alla ställen paketet kan ligga på? Hittar du inte ditt paket får du gärna höra av dig till oss, så försöker vi hjälpa dig. Kolla gärna att adressen stämmer! Den hittar du på din orderbekräftelse.

Nej, tyvärr, du kan inte ändra adressen i efterhand. Enligt GDPR har vi inte tillstånd att ändra några personuppgifter åt dig.

Våra tidningsbud har redan tillgång till din port eftersom de levererar ditt paket samtidigt som tidningen delas ut.

Du kan spåra ditt paket med hjälp av kollinumret här, det brukar finnas på orderbekräftelsen från e-handeln.

Nej, tyvärr inte. Om du vet att det inte går ner i postlådan, och du själv inte är hemma vid leveransen, kan du kanske be en snäll granne om hjälp?

Tyvärr, det går inte. Då kan vi inte längre intyga att du är du, och då kan du enkelt utsättas för bedrägeri.

Snart kan du det! Vi håller precis på och utvecklar den biten.

Här måste vi tyvärr hänvisa till den mänskliga faktorn. Något har gått fel, och vi kan inte säga vad. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Vi jobbar på natten och levererar ditt paket tidigt på morgonen, kl. 01–07. Du kan plocka in ditt paket vid din dörr eller postlåda när du vaknar för dagen. Här kan du spåra ditt paket och se var det är!

Nej, det behövs inte eftersom vi levererar hela vägen till postlådan. Tänk på att rätt namn måste stå på dörren/postlådan.

För att vi inte vill väcka dig eller någon annan. Vi levererar tidigt på morgonen, mellan kl. 01.00 och 07.00.

Vi levererar normalt inom 1-2 dagar från att vi fått ditt paket från e-handeln, och kontaktar dig så snart vi är på väg! Här kan du spåra ditt paket under tiden.

Om ditt paket redan är på väg kan du tyvärr inte avboka leveransen.

Vi värnar om budens integritet och använder inte därför inte Real Live Tracking. Alla våra bud har kollektivavtal och tillsammans med facket har vi beslutat om att inte erbjuda spårning live. Men du kan känna dig lugn, du får löpande uppdateringar om ditt paket via vår spårning och när vi börjar närma oss får du ett sms.

Ja, när vi har levererat ett paket kontaktfritt bekräftar vi leveransen genom en bild.

Vi försöker leverera ditt paket vid två tillfällen. Efter det går det i retur till e-handlaren.

Det beror på vad du har beställt. E-handlaren bestämmer om varan ska levereras med eller utan kvittens samt om leveransen kan ske kontaktfritt eller ska ske personligen. Du meddelas om vad som gäller för ditt paket.

Ja, det kan du. Det gör du via den länk du fått på sms och du kan skjuta fram leveransen upp till tre dagar. Notera dock att du inte kan ändra dag för leverans efter kl. 12.00 på den beräknade leveransdagen. Du kan även välja att ditt paket ska levereras kontaktfritt utanför din dörr, om inte din e-handlare har bestämt annat. Då kan du plocka in ditt paket när du är hemma igen.

Vi ringer dig på det telefonnummer som du har angett ifall vårt bud inte kan ta sig in i din port. Om du inte kan släppa in budet gör vi ett nytt leveransförsök dagen efter.

Vi levererar ditt paket vid din dörr på kvällen, kl. 17–22. När vi närmar oss får du ett sms.